Hoe staat het met de luchtkwaliteit langs de N234, de weg langs onze Herenboerderij?
Het perceel langs de N234 staat bloot aan luchtvervuiling die wordt veroorzaakt door het drukke verkeer. Heeft dit invloed op onze groente en boeren?
Lees hieronder wat een van onze leden, Maarten Krol daarover zegt.
Maarten is hoogleraar luchtkwaliteit aan de Wageningen Universiteit.
“In Nederland wordt de luchtkwaliteit gemonitord met een combinatie van metingen en modellen. Daarbij zijn er officiële EU-richtlijnen waaraan de lucht moet voldoen. Die zijn er voor fijnstof (PM2.5 en PM10) en voor stikstofoxiden (NO2). Daarnaast zijn er richtlijnen voor stoffen als lood en ozon.
Langs een drukke weg verwacht je directe bijdragen van uitstoot van stikstofoxiden en fijnstof. Via het monitorings-tool dat gekoppeld is aan het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) kan iedereen de berekende luchtkwaliteit langs het Nederlandse wegennet bekijken. Deze berekeningen zijn gebaseerd op een zogenaamde achtergrondkaart, die wordt geijkt aan landelijke metingen, en bijdragen van lokale verkeersuitstoot. Deze laatste bijdragen worden bepaald door de verkeersdrukte en de samenstelling van het wegverkeer.”
Hoe is de situatie langs de N234?
Maarten: “Op dit kaartje zie je de jaargemiddelde situatie bij het rood gemarkeerde punt. Van belang zijn de ‘achtergrondconcentraties’ en de ‘totale concentratie’. Het verschil is de lokale bijdrage van de N234 die wordt veroorzaakt door de 350 vrachtauto’s, 934 busjes, en 17000 personenauto’s die er dagelijks over rijden.”
Hoe moeten we deze gegevens duiden?
“Met jaargemiddelde NO₂-, PM10-, en PM2.5-concentraties van 17,4, 17,8 en 10,8 microgram per kubieke meter (mg/m³) voldoet de situatie ruimschoots aan de EU-richtlijnen (40, 50, en 15 mg/m³). De lokale bijdrage is ook klein ten opzichte van de achtergrondwaarde. Dit betekent dat de bijdrage van de N234 relatief klein is.”
Is er dan geen reden tot zorg?
“Luchtvervuiling in Nederland is nog steeds een belangrijke veroorzaker van ziektelast. Via onder andere het schone luchtakkoord proberen de Nederlandse regering en aangesloten gemeentes (Soest hoort daar niet bij!) deze ziektelast de komende jaren te halveren. Schonere voertuigen, minder houtstook, schonere industrie, en een schonere landbouw kunnen hieraan bijdragen. Daarnaast pleit de Wereldgezondheidsorganisatie voor strengere normen om de gezondheid nog beter te beschermen. Luchtvervuiling is een veelkoppig monster. Gevaarlijke stoffen uit de uitlaat van auto’s kunnen de longen van mensen binnendringen. We weten daar veel van, maar niet alles. Daarom blijft het wassen van groenten van ons perceel aan te raden. En als Herenboeren kunnen we zelf ook veel doen, via het beperken van de uitstoot (NH₃), schone landbouwwerktuigen, en het lokaal consumeren! Ik kijk uit naar de eerste oogst.”